Igår höll jag i terminens föräldramöte och det var tredje i ordningen med denna klass då de är femmor nu. Förra hösten fokuserade jag på att föräldrarna skulle få förtroende för mig och få en inblick i min syn på lärandet. Det resulterade i ett kort bildspel på mig som visade min busiga, tokiga och roliga sida för att senare under föräldramötet ta den mer seriösa rollen där jag förklarade min praktiska teori med viss förankring i forskningen. Sen var det självklart lite allmän information som de behövde veta samt hur jag tänkte lägga upp undervisningen i mina ämnen. Vårens föräldramöte ville jag engagera mina föräldrar mer och hade därför ett lite annorlunda innehåll. I slutet på höstterminen fick eleverna sammanfatta allt vi arbetat med på tavlan. Detta innehåll delades upp i grupper och med en tydlig stödstruktur skapade grupperna filmer om vad de lärt sig. Dessa filmer visade jag för föräldrarna på föräldramötet och som “läxförhör” till dem så hade jag förberett en kahoot med ca 30 frågor som de fick svara på. Föräldrarna blev taggade till tusen och blev riktigt tävlingslystna. Även detta tyckte jag blev en succé! Mitt mål med föräldramöten är att utmana föräldrarna genom att de antingen ska lära sig något, en tanke ska väckas eller ett tankesätt ska utmanas. Därför grubblade jag en hel del på vad skulle göra denna termins föräldramöte. Jag visste tidigt att jag ville ge dem ett boktips på boken Mindset av Carol S Dweck som jag läste under sommarlovet. Den har utmanat mig på flera plan och jag ville även utmana mina elevers föräldrar. Sen visste jag att jag ville få dem aktiva på något sätt så efter en del grubblande så konstaterade jag att jag ville ha olika stationer med praktiska övningar. Detta dels för att göra det roligt för dem men också för att visa dem några aktiviter som deras barn gjort. I år sitter mina elever i öar, närmare bestämt 6 öar med fyra personer vid varje ö. Detta gjorde det rätt naturligt att ha sex stationer men olika innehåll. Jag bifogar stationerna nedan så de är bara att ta rakt av om ni önskar! Varje grupp fick arbeta under ca en kvart och sen fick de redovisa för de andra vad deras station gick ut på eftersom man bara gjorde en av sex stationer. Jag tyckte detta var roligare än om jag hade stått och berättat om allt.
Utöver dessa stationer gick jag igenom allmän information som är bra för dem att känna till och hade en liten miniföreläsning om hur man kan arbeta för att öka elevaktiviteten. Dessutom visade jag en film som var resultatet av ett värdegrundsprojekt som jag och klassen arbetat med sedan terminstart. Alla elever fick varsin pusselbit som de fick skriva namn på samt färglägga. Till sist skulle de lägga pusslet tillsammans och detta dokumenterade jag med min iPad och klippte sedan ihop en film. En riktigt bra film som jag gärna hade visat för er men eftersom den är på barnen så krävs det godkännande från alla föräldrar. Om du är mer nyfiken på pusselaktiviteten så skriver jag mer om det i detta inlägg. Avslutningsvis valde jag att låta föräldrarna utvärdera föräldramötet i mentimeter för att det är kul med digitala inslag men också fick jag ytterligare en möjlighet att visa ett verktyg jag använder i undervisningen och berättade därav på ett naturligt sätt autentiska exempel från undervisningen och mentimeter.
Ett riktigt lyckat föräldramöte med de bästa föräldrarna man kan ha! Alltid så positiva och engagerade! Lyckligt lottad:)
Kemisk reaktion
Mattebingo
Vattenlaboration
Mjölkexperimentet
Dagens tal (hittat denna här)
Sista har jag inte en pdf till men på den stationen skulle de göra en annons i appen PicCollage. De fick vissa kriterier de skulle tänka på och tydliga instruktioner hur de arbetar med appen eftersom jag inte visste om de var bekväma med den.
Ett lyckat föräldramöte som engagerade föräldrarna på ett roligt sätt.