Ännu en vecka har passerat och den har varit händelserik på många sätt! Utvecklingssamtalen har dragit igång och ännu fler ska hållas nästa vecka. De är ju elevledda och nu när de går i femman ställs högre krav och samtalen hittills har eleverna helt hållit i taktpinnen, kul!
Lite viktigt först att känna till. På onsdag blir det inget studiebesök och anledningen till det har ni fått i ett annat mail. Istället kör mysförmiddag med lite lekar, besök av Walter och lite gott att tugga på. Så tänkte jag visa lite bilder från reningsverket och prata om det istället. Jag tror det blir toppen! Veckan efter 22/9 är det dags för den fantastiska vandringen som Sparbanken Skåne finansierar. Det är en heldag och varar mellan kl.8.15- ca. 16.00, vilket innebär en förlängd skoldag. Så tänk på att avboka eventuella aktiviteter… Veckan därefter på fredagen är det dags för vårt fantastiska Lerbäckslopp, 30/9. Det kommer att i vanlig ordning vara på eftermiddagen och de slutar ca kl.13.30. Vi inväntar tema för året och hoppas på att vi kan ha en chans i prisutdelningen. Det var nog det ni behöver ha noll på just nu.
Över till vår vecka. I svenskan arbetar vi vidare med våra läsprojekt. I bokcirkeln läser barnen rädda Ali som skapar många givande diskussioner. De sköter sina boksamtal fantastiskt och tar stort eget ansvar, kul! Dessutom är alla engagerade och aktiva på boksamtalen, vilket är oerhört roligt att se! Utöver rädda Ali arbetar vi vidare med Alex Dogboy, vilket även det engagerar barnen oerhört mycket. Om ni är nyfikna på hur arbetet går till med både Rädda Ali och Alex dogboy finns det utförligt beskrivna inlägg på bloggen om dem båda.
I matten har specialpedagogerna screenat eleverna, vilket de gör varje år, genom att utföra ett standardiserat prov. Utöver det har vi arbetat med korta genomgångar, lite räkning i matteboken, arbete praktiskt på elevspel och de har arbetat med sina mattekompisar med sin matteläxa. Nästa vecka är det dags för bråk och decimalform. Spännande!
I no:n har vi arbetat vidare med vatten och de har fått se två riktigt bra filmer från ur skola. Den ena handlar om avloppsvatten och den andra handlar om dricksvatten. De är otroligt enkla att förstå med ett intressant innehåll. När vi tittat på filmerna har eleverna fått skriva lite stödord med saker de tycker är viktiga och sen lyfter vi det gemensamt i klassen. Jag skriver på tavlan och sammanfattar nyckelmeningar och de skriver av. Det är bra att de får öva på att avgöra vad som är viktigt från en film eller text. Dock behövs mycket stödstrukturer till en början!
Det var vår vecka! Ha en underbar helg allesammans!
//C