Så här i planeringstider tänkte jag dela med mig av min no-planering för läsåret. Något som någon kan ta rakt av eller möjligtvis inspireras av!
Några av er läste kanske inlägget häromdagen om min matematik-planering och jag gör liknande i alla ämnen jag undervisar. Jag gör alltid en grovplanering och sedan lpp:er för varje temaområde. Såklart följs inte dessa helt alla gånger då det trots allt är barn vi jobbar med. Som lärare gäller det att vara flexibel, det vet ju ni! 🙂
Här kommer min grovplanering för läsåret 16/17 för årskurs 5 i no. Klicka här om du vill läsa den. Detta är som sagt min grundtanke men den kommer med största sannolikhet att behöva revideras allteftersom men jag gillar att ha en plan. Det blir enklast så. Som ni kan läsa där ska jag starta terminen med ett vatten- och luft-tema. Jag har tittat igenom det centrala innehållet för att hitta ett lämpligt innehåll och sedan grottat ner mig i kunskapskraven för att koppla på förmågorna. Klicka här för att se lpp:n till vatten- och luft-temat.
Utöver en grovplanering och en lpp tänkte jag dela med mig av ytterligare en planering som gäller för åk 4-6 i no. Jag satte mig en dag med läroplanen och skrev samman vilka innehåll som fanns under 4-6 i fysik, kemi och biologi för att sammanställa detta i temaområden. Jag arbetar nämligen tematiskt i no:n, då jag tycker att ämnena hör ihop och det blir nästan svårare att arbeta med dem isolerat. Så jag har skapat så kallade temaområden där ämnena är blandade. Om du även vill titta på den så klicka här.
Det var nog det hela för ikväll! Som jag skrivit innan, hör av er om något är oklart eller ni vill veta mer! Allt gott!
Grovplanering åk 5 2016/2017
Tema vatten och luft – LPP
No temaområden åk 4-6