Då har vi gjort första hela skolveckan och oj vad tiden går fort när man har roligt! Det känns som att barnen kommit in i det snabbt och förstår det nya schemat bra. De har som ni vet lite nya lärare i ämnena engelska, bild, textilslöjd och träslöjd. Även detta verkar fungera ypperligt.
Som ni önskat tidigare vill ni först ha viktigt information i början av brevet och sen hur vår vecka sett ut så här kommer det.
Nästa vecka är det föräldramöte på torsdag (1/9) kl.17.30-19.00. Vi träffas i klassrummet och kom ihåg att höra av er till mig om ni inte kan komma. Fika får gärna ordnas av klassföräldrar men är självklart inget tvång:) Viktigt är att ni kommer i tid så vi kan köra igång direkt. Har ni några särskilda önskemål på vad vi ska ta upp får ni jättegärna maila mig dem. Om annat så kommer det vara lite allmän information i vanlig ordning, årets upplägg och lite annat smått och gott.
Vecka 36 drar utvecklingssamtalen igång och som förra året så bokar ni via doodle. Både jag och Martin har skickat ut tider till er och önskar att ni bokar upp er så fort som möjligt. Byt med varandra men var tydlig med vem som kommer när.
Jag kan också berätta att jag fått till ett studiebesök på Lunds vattenreningsverk, vilket ska bli superkul nu när vi i no pratar om vatten. Det kommer att vara en onsdag mellan kl.9.00-11.00. Om det finns någon förälder som är ledig då så får ni mer än gärna följa med! Hör av er i så fall.
Jag kommer att prata mer om detta på föräldramötet men jag vill nämna det även här. Jag har funderat fram och tillbaka hur jag ska synliggöra min bedömning för eleverna. Jag tänker detta år prova att göra helårs-lpp:er i Unikum i samtliga av mina ämnen där jag bifogat bedömningsmatrisen från kunskapskraven ur Lgr11. Det centrala innehållet är kopplat till min grovplanering för ämnet och jag kommer allteftersom vi arbetat med ett kunskapskrav bedöma det. Det innebär att rutor i bedömningsmatrisen kommer att fyllas med grön färg när vi behandlat ett område. Dessa lpp:er tycker jag är för överskådliga för eleverna för att målen ska synliggöras på ett tydligt sätt därför kommer jag fortsätta att göra lpp:er för de olika temaområdena vi bearbetar. Dessa är elevanpassade med ett enklare språk och mer detaljerat. Dock kommer det inte finnas någon bedömningsmatris i dem. Men som sagt förklarar jag ytterligare på föräldramötet. Hoppas ni fick ett hum om vad jag menar:)
Det var nog den viktiga informationen så länge och nu över till vår vecka.
I svenskan har vi i början på veckan arbetat med diverse roliga uppgifter som har någon koppling till sommarlovet. Dock inget där de fått berätta vad de gjort utan lite sommarbingo, sommarfrågesport och dy. Sen har det varit lite arbete kring värdegrunden. Barnen har i grupp fått formulera ordningsregler som är viktiga i vår klass och sen gemensamt har hela klassen sammanfattat dessa i några punkter som jag skrivit ut, laminerat och satt upp i klassrummet. Sen har vi startat två läsprojekt, ett i högläsning och ett i bokcirkelsform. Jag läser boken Alex Dogboy, en mycket gripande bok som skildrar gatubarnslivet av pojken Alex som är 9 år gammal. Det för med sig mycket känslor och öppnar upp för många tankar och givande diskussioner. Efter varje kapitel jag läst ger jag dem en skrivuppgift där alla skriver individuellt och sen diskuterar vi det i helklass. Jag ville gärna få ut lite mer än bara högläsning av min högläsningsbok. Och jag är riktigt nöjd än så länge med upplägget. Ett exempel kan vara att jag idag läste om hur Alex först dag som gatubarn var. Han var hungrig och törstig och till slut var han tvungen att tigga och stjäla för att få i sig lite dricka och en morot. De skulle då fullfölja meningen “För att klara sig på gatan måste Alex…” Detta skriver jag på tavlan och så får de skriva färdigt i sina skrivböcker. En trevlig uppgift som gör alla engagerade. Bokcirkelprojektet startade jag igår. Det innebär att de ska en bok som heter Rädda Ali, med hjälp av läsfixarnas lässtrategier. Det är dem från En läsande klass, alltså cowboy, spågumma, detektiv, reporter och konstnär. Från fredag till fredag kommer de ha en läsläxa, ca 30 sidor. De ska läsa dem och förbereda att läsa högt en sida för sin grupp (2 personer). Utöver detta ska de göra sitt “uppdrag”. En vecka är man cowboy och andra veckan reporter och detektiv. Detta skriver dem i deras skrivböcker och läser upp för gruppen på boksamtalet som äger rum varje fredag. Jag tror att detta kan bli jättebra! De verkade taggade och sugna på att dra igång. Varje vecka är även en av medlemmarna i varje grupp samtalsledare och det tyckte dem skulle bli lite läskigt men roligt. Eftersom detta är första gången vi arbetar med bokcirkel så ville jag att alla skulle läsa samma bok för att underlätta. Detta innebär således att det fick bli en ganska lätt bok som alla kan läsa. Det gör inget då bokens innehåll är så pass bra och välanpassat för alla. Nästa gång får grupperna olika böcker så att bokens motsvarar elevens läsnivå. Det var lite nytt från svenskan och jag kommer så småningom starta ett retorikprojekt och ett skrivprojekt men en sak i taget:)
I matten har vi mjukstartat med utematte, öva tabeller och lite gruppuppgifter. Nästa vecka kör vi igång med matteplaneringar i vanlig ordning och de ska få ut nya matteböcker. I veckan har vi repeterat multiplikationstabellerna, uppställning av addition, subtraktion och multiplikation, kort division samt matteorden. Alltså begreppen till de fyra räknesätten. Detta är saker vi gjorde i fyran och det bör sitta men många upplevde att de behövde titta lite mer på det i helgen så stötta dem gärna lite extra med just detta!
I no:n har vi dragit igång med tema vatten och luft och startat upp med vatten. Diskussioner kring vattnets kretslopp, fotosyntes och vattnets olika faser har stått i centrum. De har fått utifrån sina tidigare kunskaper (vi arbetade med detta på hösten i fyran) svara på frågan: vad händer om allt vatten tar slut? Jag gav dem vissa stödstrukturer med hur jag vill att de ska resonera, förklara i flera led och se samband. De fick lite stödord såsom därför att, vilket leder till osv. Detta fick de skriva i sina skrivböcker och jag har bedömt deras svar utifrån kunskapskraven för kemi.
Det var vår vecka! Nu ska jag göra de sista planeringarna för nästa vecka och sen blir det helg och familjemys! Ser framemot att träffa er nästa vecka! 🙂
Allt gott! //Charlotte