Här kommer uppföljaren från förra inlägget…. Har du missat det så kommer här en chans till 🙂 Här nedan följer del 2 och första skoldagen med eleverna efter sommarlovet. I inlägget kommer tre nya tips som två av dem är nedladdningsbara.
Då är vi äntligen igång! Det är alltid lika skönt att komma igång på riktigt efter en lång och härlig semester! I fredags kom eleverna och oj vad de har vuxit:) Mina små fyror är stora femmor nu. Gah, galet!
Vi började morgonen såklart med den obligatoriska kramen. Nej skämt åsido, klart inte alla behöver kramas men tror det eller ej så fick jag en kram av ALLA. Sen var det en snabb genomgång hur dagen skulle se ut och lite småprat. För er som känner mig så vet ju ni att jag aldrig växer upp trots att jag närmar mig 30 och har barn så sen skulle vi såklart leka. Första leken ut var en sommarfrågesport. I år sitter de placerade i öar i klassrummet så öarna var givna gruppindelningar för dagens lek. De fick varsitt papper med rutor 1-14. Jag ställde en fråga ex. hur många har cyklat under sommarlovet? Då skulle de i grupperna gissa hur många som hade cyklat. Svaret skrev de i första rutan. Sen kom nästa fråga och det svaret skrev de i andra rutan och så fortsatte det igenom alla 14 frågorna. Frågorna jag valde att ställa är inga likt vilka har rest osv utan enkla frågor där många kan känna igen sig. Exempel: hoppat studsmatta, grillat, ätit glass, druckit saft, badat i havet, fyllt år osv. Så inga frågor där någon kan känna sig obekväm och någon kan skryta. När jag ställt alla 14 frågor var det dags att “rätta”. Då ställde jag frågorna igen och de fick räcka upp handen medan de blundade och så kunde jag räkna ut hur många som svarade ja på frågan. Superkul grej som inte kräver en massa jobb och som är mycket uppskattad av barnen!
Sen var det dags för det årliga “minglet”. Vår skola har i tradition att första skoldagen efter sommarlovet låta alla mellanstadieleverna mingla med varandra. Det går ut på att alla elever ska besöka alla klassrum som tillhör mellanstadiet, vilket är ca 16 st. Allt ifrån årskurserna (3-parallelligt) till bibblan, gympasal, slöjd, musik osv. Stor skola:) Förra året hade vi en fråga de skulle besvara i varje klassrum och så fick de en present (ex penna, sudd, linjal, gurkstav, salta pinnar osv). I år tog jag upp på arbetslagsmötet att många av mina elever hade tappat sina “presenter” längs vägen och tyckte således att det var bättre att de fick en färdig goodiebag när de kom hem igen efter att ha besökt alla klassrum. Detta förslag fick ett bra gehör och det nya upplägget klubbades igenom. Som en riktig “lektant” hade jag även förslag på hur besöken i klassrummen skulle gå till. Jag och en kollega föreslog att alla klassrum skulle ha en bokstav gömd någonstans i klassrummet. Även detta möttes mycket positivt och vi skrev ut bokstäver till alla pedagoger. Dessa bokstäver skulle tillsammans bilda ett meddelande. Vårt meddelande blev: #vigillarlerbäck Detta blev verkligen superlyckat och mycket uppskattat av eleverna! Så alla elever fick gå i par (faddersystem i 6:an så att en sexa gick och hämtade en fyra) och ha ett protokoll med sig där de skulle skriva pedagog och klass på det klassrum de besökte samt vilken bokstav de hittat. När de var klart, signerar den pedagog som var i klassrummet. När de besökt alla klassrum och fyllt sitt protokoll kom de tillbaka till sitt hemklassrum där de fick lämna “lösenordet/meddelandet” i dörren och så sin goodiebag bestående av en pappmapp, platsficka, penna, sudd, pennvässare, bokmärke och linjal. När alla kom i land och satt på sina platser fick de även varsin isglass. Supertrevligt mingel där alla får ses och man lär sig att hitta i denna djungel av rum:)
Efter lunchen körde vi ännu en lättsam lek som jag blev tipsad om av en kollega. Det finns väl inte något direkt namn (sommarminnen – sant eller falskt) på övningen men eleverna ska skriva två minnen från sommaren. De ska gärna lägga lite tid på sina texter då tanken med detta är också att göra en snabb avstämning om hur deras skrivande ser ut efter en lång sommar. Ett minne ska vara sant och ett falskt. Sen ska en i taget gå fram till tavlan och slå en tärning. Om man får 1-3 ska man läsa upp sitt sanna minne och om man får 4-6 ska man läsa upp sitt falska. Sen får klassen gissa om det är sant eller falskt. Jättekul grej som alla mina elever i alla fall verkligen gick igång på.
Tre nya tips på saker att göra vid skolstarten som stärker gemenskapen och samhörigheten på ett roligt sätt! 🙂